Tuesday 9 July 2013

BULAN RAMADHAN & SAHUR

          
     Assalamualaikum w.b.t. & Salam Sejahtera.....



Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak kepada semua muslimin & muslimat diseluruh dunia....=)

          Alhamdullilah kita masih lagi diberi kesempatan untuk bertemu bulan Ramadhan yang penuh berkat dan rahmat ini. Tak sabar rasanya nak jumpa dengan malam Lailatul Qadar, malam yang penuh barakah yang dikatakan lebih baik dari seribu bulan.

           Rasulullah SAW bersabda: “Pada saat berlakunya Lailatul Qadar itu, malam terasa jernih, terang, tenang dan cuaca sejuk tidak terasa panas tidak juga dingin. Dan pada pagi harinya matahari terbit dengan jernih terang benderang tanpa tertutup sesuatu awan.” (Hadis riwayat Imam Muslim, Ahmad, Abu Daud dan at-Tirmizi).

           Walaupun belum start puasa tapi mesti ramai dh terfikir esok nak makan apa, masak apa, beli kat mana, berapa jenis kuih pastu air jenis apa kan?...Di bulan yang mulia ini diharapkan sama-samalah dapat mengelakkan pembaziran yang berluasa berlaku xkala masuknya bulan Ramadhan. Hendaklah kita beli mengikut kemampuan perut yang hendak di isi bukannya mengikut nafsu semata-mata. Sekurang-kurangnya tak derla kita tidur time terawih =).

          Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan dan syaitan itu adalah sangat ingkar kepada Tuhannya” (Surah al-Isra', ayat 27).

          Amalan bersahur  untuk berpuasa dan melewat-lewatkan sahur hingga betul-betul hampir masuk waktu fajar adalah amalan sunnah Nabi Muhammad saw.

           Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Makan sahurlah kerana sesungguhnya dalam makan sahur itu ada berkat.” Dan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Darda, Rasulullah bersabda maksudnya: “Makan sahurlah pada akhir malam.”

           Oleh itu, bagi sesiapa yang ada masalah untuk makan waktu pagi/sahur mungkin boleh cuba untuk makan sekurang-kurangnya 2 biji kurma dan banyakkan minum air.
         
           Bersumber daripada Aisyah, beliau berkata: “Rasulullah saw bersabda: - Bawalah kepadaku santapan yang diberkati itu, iaitu sahur. Kadang-kadang Rasulullah makan sahur hanya dengan dua biji kurma."



          Yang seronoknya Shaklee menyediakan produk kesihatan yang boleh dicampurkan bersama makanan sunnah. Caranya memang cukup senang, ambil sesudu ESP dan campurkan bersama beberapa biji kurma yg telah diblend, bancuh dan simpan dalam peti ais. Dah tersedia untuk diambil semasa sahur sebagai soya kurma yg sejuk dan penuh dgn nutrien yg diperlukan oleh badan. Nak ambil sebagai minuman panas pun boleh, just campurkan sesudu ESP bersama kurma yang diblend dan tambahkan air panas/ air suam.

           Apa itu ESP? ESP Soy Protein Isolate Powder merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.

Shaklee ESP:
•    Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan
      rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
•    Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
•    Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada
      keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.  Kajian
      menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
      kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
•    Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
      Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
      di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
      proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

 Berminat? Hubungi saya:
fb: Nur Hidayah Shaklee M
e-mail: nurhidayah_naeilah@yahoo.com
SMS: 013-9871113

Sumber: Artikel Ramadhan: Keberkatan Makan Sahur, JAIS

No comments: